sunnuntai 15. marraskuuta 2015

Treffeillä ja hankintoja

Olimme Isimiehen kanssa lauantaina ihan kahdestaan kaupungilla kävelemässä ja ravintolassa syömässä. Siis treffeillä. Tällainen on harvinaista herkkua meille.

Poikien kotiinpääsyn jälkeen meillä on ollut aikaisemmin kaksi mahdollisuutta päästä kahdestaan minnekään kotiovea pidemmälle. Viime vuoden joulukuussa pojat olivat molemmat tyräleikkauksessa, ja viettivät siis yhden päivän ja yön sairaalassa. Tuolloin kävimme pitkällä lounaalla ja illalla menimme kotiin nukkumaan (yöunet olivat silloin harvinaisuus). Maaliskuussa Isimiehen sisko oli miehensä kanssa vahtimassa poikia meillä kotona illan ja yön ajan, jotta saisimme laatuaikaa ja kunnon yöunet.

Ja nyt taas Isimiehen sisko miehineen lupautui olemaan poikien kanssa. Olin kirjoittanut ohjeet iltapäivän ja illan aikataulusta ja nukkumaanmeno-rutiineista, jotta kaikki sujuisi totutussa rytmissä. Mikä helpotus, että lastenvahdeilla ei ollut mitään ongelmia. Nukkumaanmeno sujui hyvin, ja meidän kotiin tullessa lastenhuoneesta kuului tasainen tuhina.

Koko syksy on ollut hektistä aikaa. Isimies on töiden ohella kirjoittanut opinnäytetyötä. Mä olen jatkanut ennen poikien syntymää aloittamiani aikuisopintoja. Teen toista tutkintoa ja tarkoituksena olisi vaihtaa kokonaan alaa, kunhan joskus vain saan koulun käytyä loppuun. Mun luennot on aina iltaisin klo 17-20.15, ja tämän lisäksi vielä kaikki kirjoitushommat ja muu etätyöskentely. Olemme nähneet Isimiehen kanssa arkisin lähinnä ulko-ovella viiden minuutin ajan, kun ollaan tehty vahdinvaihto hänen tullessaan kotiin ja mun samalla lähtiessä. Viikonloppuisin ollaan jaettu vuorot, jolloin Isimies on kirjoittanut oppariaan tai minä olen tehnyt omia tehtäviäni tai lukenut tenttiin. Oli siis aivan ihanaa päästä eilen muutamaksi tunniksi kahdestaan pois kotoa, jotta saimme jutella kunnolla pitkästä aikaa.

Käväisin samalla ostamassa pojille Mehujehut.

Näihin sopii kahden desin pillimehu tai samankokoinen maito. Tämän ansiosta mehu tai maito ei roisku purkista pois, kun lapsi juo siitä. Muutaman kerran olen reissussa yrittänyt tarjota maitoa sellaisesta "matkamaidosta" pillillä juotavaksi, mutta tuloksena on ollut, että juomaa on kaikkialla paitsi mahassa. Nyt se onnistuu ilman sotkuja! Mehuja pojat eivät vielä juo, mutta tulevaisuudessa näillä juodaan sitäkin. Ei tarvitse enää kuljettaa nokkamukeja mukana.

Pari kuukautta sitten jätimme tuttipullot pois päiväkäytöstä, pojat ovat siitä asti juoneet vedet ja maidot nokkamukeista päivisin. Iltamaidot ennen nukkumaanmenoa on vielä juotettu tuttipullosta. Tänään päätin, että tuttipulloista luovutaan kokonaan. Nipsu ei selvästi edes kaivannut pulloa, vaan joi iltamaidon hienosti mukista. Niiskulla teki tiukkaa, maito ei oikein maistunut mukista juotuna. Mutta uskon, että Niiskukin tajuaa muutaman päivän kuluessa, että tuttipulloa ei enää saa. Mä olen supertyytyväinen: ei enää pullorivistöä tiskipöydällä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti