maanantai 5. syyskuuta 2016

Mistä vertaistukea?

Tätä kysymystä olen pohtinut todella monta kertaa näiden reilun kahden vuoden aikana, kun pojat ovat elämäämme rikastuttaneet.

Olen kaksosten äiti. Kaksosten äitinä oleminen on erilaista kuin yksösen äitinä oleminen. Liityin fb:ssä vertaisryhmään noin puolessa välissä raskautta. Tätä kautta olen saanut monta kaksosarkea helpottavaa vinkkiä. Olen muutamia kertoja kirjoitellut ryhmässä ja saanut myös tukea sitä kautta. Mutta ajan kuluessa huomaan, että en enää koe suurta yhteenkuuluvuutta näiden vanhempien kanssa. Meillä on kaksoset, mutta he ovat kehityksessään eri vaiheissa.

Olen cp-vammaisen lapsen äiti. Cp-vammoja on kuitenkin hyvin erilaisia ja eritasoisia. Hemiplegia-lapsetkin ovat kaikki erilaisia. Toiset hemi-lapset kävelevät jo vuoden ikäisenä ja silloin äiti ilahtuu, kun 1 v 8 kk hemipoika oppii kävelemään portaita ylös (tämän tarinan luin vertaispalstalta jokin aika sitten). Meidän perusterve Niisku ei osannut tuossa iässä (edes korjatussa iässä) kävellä portaita.

Olen erityislapsen äiti. Erityislapsi-kategorian alle mahtuu kaikkea maan ja taivaan väliltä. Yli vuosi sitten kävin Leijonaemojen vertaistapaamisessa, koska kaipasin keskustella kasvotusten muiden vanhempien kanssa. Aika oli minulle ilmeisesti väärä, koska en saanut tuosta ryhmästä sellaista tukea kuin kaipasin. Viime viikolla olin käymässä Jaatisen Majalla, joka on vammaisperheiden yhteinen kohtauspaikka. Siellä oli vanhempia (ja yksi isovanhempi), joiden lapsilla oli täysin erilaisia taustoja. Mutta yllättäen tässä tapaamisessa minun oli helppo olla ja puhua.

Ymmärsin tärkeän asian. Olen viimeinkin hyväksymässä sen, että minulla on erityinen poika. En ole enää jatkuvasti katkera menettämistäni hetkistä ja asioista. Voin hyvillä mielin tavata erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä, tukea toisia ja saada toisilta tukea. Meidän perheemme on tällaisena täydellinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti